Studenti GJP umějí debatovat
Ve středu 24. listopadu se na Nuselské radnici v Praze 4 konalo středočeské krajské kolo soutěže Studentská agora. Náš desetičlenný tým se ho zúčastnil ve složení
Jiří Duba, 7.V
Aneta Strnadová, 7.V
Magdalena Štoková, 7.V
Michal Drobný, 3.A
Vojtěch Čábelka, 6.V
Eliška Hanyková, 6.V
Martin Mendl, 6.V
Linda Foučková, 2.A
Klára Havránková, 2.A
Jakub Vojenčiak, 2.A
V základním kole absolvovala každá škola dvě debaty s každým ze zúčastněných týmů, vždy nejprve na předem neznámé téma a potom na náhodně vylosované téma z celkem 12, na která se soutěžící mohli (a rozhodně měli) připravit dopředu. Losovala se nejen témata, ale také postoj, který tým v debatě zastával, tedy pro, nebo proti.
A o čem jsme debatovali my? Tak například o tom, že školní jídelny by měly dvakrát týdně povinně nabízet pouze bezmasá jídla, že by věkový limit pro registraci na Facebooku měl být zrušen, že by očkování proti covid-19 mělo být povinné pro osoby nad 12 let, že by na kandidátkách politických stran mělo být povinně minimálně 50 % žen - ve všech těchto případech jsme si vytáhli červený míček, což znamenalo, že jsme hájili stanovisko proti těmto tvrzením. Naopak souhlasný postoj jsme museli zastávat v tématech, že stát by měl dotovat nákup kondomů pro nezletilé starší 15 let či že v otázkách uprchlictví a udělování azylu by si měla každá země EU rozhodovat sama.
Napjatě jsme čekali na vyhlášení výsledků základního kola a byli jsme nadšení, když bylo jako druhý tým postupující do finálového klání vyhlášeno naše gymnázium. Podařilo se nám porazit Gymnázium Jana Palacha Mělník a Gymnázium Jiřího Ortena v Kutné Hoře!!
Ve finále proběhly tři debaty, jedna opět na neznámé téma (V ČR by měl být zaveden čtyřdenní pracovní týden při zachování stejné výše platů zaměstnanců - proti), potom debata dva na dva, kdy se proti sobě postavili vždy dva členové z každého týmu (Ústavní činitelé by měli být povinni zveřejňovat informace o svém zdravotním stavu - proti) a na závěr opět debata celých týmů (ČR by měla v zahraniční politice vždy upřednostňovat lidská práva před ekonomickým ziskem - stanovisko pro). Ačkoli jsme byli velice důstojnými oponenty Gymnázia Joachima Barranda z Berouna, celkovými vítězi se stali oni a postoupili do celostátního kola.
Při vyhlášení výsledků jsme se kromě druhého místa mohli navíc radovat z úspěchu Magdaleny Štokové ze septimy, která byla oceněna jako nejlepší debatér soutěže.
Všichni účastníci debaty se shodli, že i když za sebou měli velmi náročný den a podstoupili celkem 9 debat, moc si celou soutěž užili a odnesli si z ní nejen dobrý pocit z výborně odvedené práce, ale taky zážitky ze skvělé atmosféry, z kultivovaných debat s kvalitními soupeři a v neposlední řadě cenné zkušenosti do dalšího života.
Asi budete souhlasit, že všechna témata jsou více či méně kontroverzní a často vzbuzují velké emoce napříč celou společností, ale také v rámci rodin. Vypořádat se s nimi vyžaduje pečlivou přípravu a práci s různými zdroji informací – tedy schopnost kriticky myslet. Kritické myšlení společně s týmovou spoluprací, uměním dobře argumentovat a prezentovat své postoje patří ke klíčovým kompetencím pro 21. století, které tímto pořádající společnost Agora CE a naše škola pomáhá rozvíjet.
A na závěr mi dovolte poděkovat nejen studentům uvedeným výše, ale celému realizačnímu týmu. Ten spolu s diskutéry tvořili i náhradníci, z nichž se, jak doufáme, příští rok stane základ budoucího týmu: Vojtěch Dovalil (3.A), Jan Černý, Lia Hušková, Emma Knotnerová, Kristýna Madajová, Adéla Mikulecká, Barbora Pazderová (všichni 5.V), Martin Bíško, Denisa Fejfarová (1.A). Ti všichni se totiž podíleli na tom nejdůležitějším, tedy důkladném zpracování zadaných témat: vyhledávání dostupných informací a dat, srovnávání situace u nás a v zahraničí, analýza protichůdných postojů.
Nahrávám data...